Moliére

Burghezul gentilom

Tema parvenitismului din complexa satiră socială a lui Molière, Burghezul gentilom, este de o extremă actualitate, adaptarea textului este realizată cu un firesc nebun şi lasă în urmă un spectacol colorat, pentru toate vârstele, cu muzică live, dans,  paradă de modă şi costume în stil science-fiction-baroc. 
Molière a trăit într-o epocă plină de canoane, cu toatea acestea,  piesele sale încalcă reguli şi interdicţii,  dramaturgul mizând pe complicitatea spectatorilor care nu vor rezista ispitei de a intra în joc şi de a râde împreună de paradoxala alcătuire a naturii noastre umane. Indiferent de timpul şi spaţiul în care este jucat, Molière are mereu forţa de a stârni râsul, numai dacă regizorul are curajul de a urma îndemnul molieresc, acela de a încălca regulile şi interdicţiile prezentului şi de a răscoli în toate zonele unde se cuibăresc viciile, prostia şi făţărnicia. Iar tânărului regizor SardaTagirovsky nu îi lipseşte curajul, se apropie de Burghezul gentilom cu multă  imaginaţie, îşi construieşte spectacolul pe o diversitate de stiluri şi tehnici dramatice, cu ajutorul cărora trece prin mai multe epoci, fiecare cu metehnele ei, de la anomaliile din timpul Regelui Soare până la cele din timpul Regelui Facebook. Asemănarea dintre timpul Burghezului gentilom şi vremea noastră este şocantă, dacă Molière şi-a scris piesa într-o epocă în care orice îmbogăţit îşi putea cumpăra un titlu de nobleţe, şi noi trăim într-o epocă de un parvenitism feroce, în care mai toată lumea vrea să pară ceea ce nu este.